Πέμπτη 22 Απριλίου 2021

Γιατί συνέβη το Ολοκαύτωμα;

Παρακολούθησα με ενδιαφέρον την διάλεξη του καθηγητή Peter Hayes, ιστορικού του Ολοκαυτώματος (δείτε το video). Κάνοντας μία σύνοψη του βιβλίου του, επιχειρεί να απαντήσει σε δύο βασικά ερωτήματα: (1) Γιατί συνέβη το Ολοκαύτωμα; (2) Γιατί κανείς δεν σταμάτησε αυτό το έγκλημα;

Αν και δίνονται σημαντικά ιστορικά στοιχεία και παρατίθενται αξιόλογα επιχειρήματα, δεν θα πω ότι μετά τη διάλεξη αισθάνομαι πολύ πιο "φωτισμένος" από πριν σε ό,τι αφορά τα πιο πάνω ερωτήματα. Ερμηνείες πάντα υπήρχαν και, όπως είπε στην αρχή η παρουσιάστρια, δεν υπάρχει μία μοναδική θεωρία που να εξηγεί το Ολοκαύτωμα. Θα πρόσθετα ότι κάποια σημεία της επιχειρηματολογίας είναι προβληματικά, όπως π.χ. το ότι η εξόντωση των Εβραίων πήρε καθολικό χαρακτήρα μόνο στις χώρες της βορειοανατολικής Ευρώπης, λόγω των ναζιστικών σχεδίων εποικισμού των κατακτημένων περιοχών με γερμανικούς πληθυσμούς, ενώ σε άλλες κατακτημένες χώρες η εξόντωση έλαβε χώρα σε πολύ μικρότερη κλίμακα. Αυτό δεν εξηγεί, π.χ., γιατί μόνο το 4%, περίπου, των Εβραίων της Θεσσαλονίκης επέστρεψε από τα στρατόπεδα συγκεντρώσεως...

Σε ό,τι μας αφορά, θα μείνουμε πιστοί στην "αιρετική" θεωρία που έχουμε διατυπώσει: Το Ολοκαύτωμα δεν είναι εν δυνάμει εξηγήσιμο. Αποτελεί, δηλαδή, ένα καταρχήν μη-ερμηνεύσιμο ιστορικό γεγονός, αφού η ίδια η Ιστορία μάς απαγορεύει να μάθουμε το "γιατί". Τις απόψεις μας έχουμε εκθέσει εδώ:


Δείτε επίσης:

Nazi Day of the Dead - Berlin 1943

Κυριακή 21 Μαρτίου 2021

Υπάρχει, τελικά, "δικαιοσύνη";


Είχα πρόσφατα μία συζήτηση πάνω στην πλατωνική "Πολιτεία" και την έννοια της δικαιοσύνης, με ένα από τα λαμπρότερα εκκολαπτόμενα επιστημονικά μυαλά που πέρασαν από τα χέρια μου (το οποίο - λυπάμαι που το λέω - σκορπίστηκε τελικά στις θάλασσες και χάθηκε άδοξα...). Επεσήμανα ότι δεν πρέπει να συγχέουμε το έμφυτο περί δικαίου αίσθημα, το οποίο είναι εξατομικευμένο και υποκειμενικό, με τον θεσμό της δικαιοσύνης σε μία ευνομούμενη πολιτεία, ο οποίος βασίζεται σε οικουμενικά αποδεκτές αρχές και ρυθμίζει τις σχέσεις των πολιτών μέσα σε καθορισμένα πλαίσια.

Το άρθρο που παρατίθεται στο τέλος (επικαιροποιημένη εκδοχή ενός παλιότερου κειμένου στο "Βήμα") επιχειρεί να αναδείξει μερικές από τις εσωτερικές αντιφάσεις της έννοιας "δικαιοσύνη", στην περίπτωση που επέμενε κάποιος να προσδώσει σε αυτήν ενιαίο και απόλυτο περιεχόμενο.

Για την ιστορία, παραθέτω μία παράγραφο που υπήρχε στο αρχικό κείμενο στο "Βήμα". Κακώς την παρέλειψα στην νέα εκδοχή του κειμένου...

-------------------------------------

Έχω εκφράσει δημόσια τις ενστάσεις μου για τις ιδέες του Δ. Λιαντίνη, και έχω αποκτήσει αναρίθμητους εχθρούς από τότε. Εν τούτοις, οφείλω να του αναγνωρίσω συνέπεια και εντιμότητα: Έγινε ο ίδιος εμπράγματη μετουσίωση των ιδεών του σε στάση ζωής. Και διάλεξε να αποχαιρετήσει τον μάταιο (κυριολεκτικά και όχι ως τετριμμένο σχήμα λόγου!) κόσμο μας γιατί ίσως κουράστηκε ν’ αναζητά, ως επιστήμων και φιλόσοφος, αυτά τα φευγαλέα και εξ ορισμού, τελικά, αναπάντητα «γιατί». Έβγαλε με θαυμαστό θράσος τη γλώσσα στον Δημιουργό, και του ‘πε: «Σου την έσκασα! Δεν θα Σου δώσω τη χαρά να απολαύσεις κάποια στιγμή τη φθορά και την παρακμή μου. Και τούτη τη ζωή που μου ‘δωσες στην επιστρέφω. Γιατί είν’ ένα δώρο που ξέρω πως θα πάρεις πίσω τιμωρώντας με για το ότι το δέχθηκα, με την απώλεια της ίδιας μου της αξιοπρέπειας!»

----------------------------------------

Δείτε το άρθρο "Η ουτοπία της δικαιοσύνης" στο Aixmi.gr

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

Σκέψεις για την ανεξαρτησία των εξισώσεων του Maxwell στον ηλεκτρομαγνητισμό



 Μία κριτική εξέταση των ιδεών τού Julius Adams Stratton πάνω στο ζήτημα της ανεξαρτησίας (ή μάλλον, μη-ανεξαρτησίας) των εξισώσεων του Maxwell. Προϊόν ενός debate μέχρι... τελικής πτώσεως, με τον Ηλεκτρολόγο Μηχανικό Δρ. Α. Μαγουλά!

Διαβάστε το άρθρο

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2021

"Αττίλας 1974" (Ντοκιμαντέρ του Μιχάλη Κακογιάννη, παραγωγής 1975)

Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Μιχάλη Κακογιάννη για την Κυπριακή τραγωδία. Ένα έγκλημα για το οποίο η ελληνική χούντα - και ειδικά ο Δημήτρης Ιωαννίδης - δεν πλήρωσαν όσο θα έπρεπε...

 

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2021

"Ενεργητικοί" και "παθητικοί" μετασχηματισμοί


 Όταν ένα φυσικό σύστημα φαίνεται να αλλάζει, δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν: το ίδιο το σύστημα μεταβαίνει από μία κατάσταση σε μία άλλη, ή, η ίδια κατάσταση του συστήματος θεωρείται από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε μία "ενεργητική" θεώρηση της φυσικής κατάστασης, ενώ στη δεύτερη περίπτωση μία "παθητική" θεώρηση.

Στην περίπτωση ενός ευκλείδειου χώρου με καρτεσιανές συντεταγμένες, ένας παθητικός μετασχηματισμός που αντιστοιχεί σε αλλαγή καρτεσιανής βάσης (από μία ορθοκανονική βάση σε μία άλλη) είναι ορθογώνιος μετασχηματισμός. Ένας τέτοιος μετασχηματισμός διατηρεί αναλλοίωτο το μέτρο ενός διανύσματος, καθώς και το εσωτερικό γινόμενο δύο διανυσμάτων.

Ένας ενεργητικός μετασχηματισμός σε έναν διανυσματικό χώρο παράγεται με τη βοήθεια ενός γραμμικού τελεστή, ο οποίος παρίσταται με πίνακα σε μία δοσμένη βάση διανυσμάτων του χώρου. Μια αλλαγή βάσης, που οδηγεί σε διαφορετική αναπαράσταση μέσω πινάκων, ισοδυναμεί με παθητικό μετασχηματισμό στον χώρο.

Οι παραπάνω ιδέες βρίσκουν ευρύτατη εφαρμογή στην Κλασική Μηχανική, στη Σχετικότητα και στην Κβαντομηχανική.

Διαβάστε το άρθρο...

On active and passive transformations

Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2021

Μία πρόταση για τα πανεπιστήμια



Είναι απλό και οικονομικά σύμφορο:

Ζημιές που προκαλούνται από "μπαχαλάκηδες" σε πανεπιστήμιο που αρνείται τη φύλαξη (διότι αυτή "υπονομεύει την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών") θα πληρώνονται από τον προϋπολογισμό του ίδιου του πανεπιστημίου και όχι από πρόσθετη επιβάρυνση στον φορολογούμενο πολίτη. Έστω και αν αυτό στερήσει πόρους για έρευνα, εξοπλισμό, προσλήψεις ΔΕΠ, ή αναγκαίες εργασίες σε πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις.

Εδώ να σας δω πόσο "δημοκρατικά ευαίσθητοι" είστε, κύριοι Πρυτάνεις και λοιποί προοδευτικοί καθηγητές!